EP07-361 PKP Retro
lokomotywa elektryczna pasażerska
EP07-361
cechy modelu
numer katalogowy
107030
przewoźnik
PKP Intercity S. A.
europejski numer pojazdu (EVN)
91 51 1 140 067-6
identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu i identyfikator literowy dysponenta pojazdu (VKM)
PL-PKPIC
epoka
VIa
lata w których model i oryginał wyglądały tak samo
2022-do teraz
przydział
PKP Intercity S.A. Zakład Północny w Gdyni
napis na pudle (naklejka):
PKP Intercity S.A.
Zakład Północny
Naprawa rewizyjna
Zakład Północny w Gdyni
10.01.2022
wózki
typowe dla 303E
odbieraki
typu AKP-4E ze ślizgiem bliźniaczym (Stemmann) nad kabiną 1, oraz typu 5ZL ze ślizgiem bliźniaczym (Stemmann) nad kabiną 2
ilość odgromników
0
ilość pomostów dachowych
3
kominki wydmuchowe chłodzenia oporników rozruchowych
typowe dla 303E
reflektory
halogenowe typu KPM-24 w klasycznych obudowach
aparat cięgłowy
przystosowany do sprzęgu śrubowego i samoczynnego
zderzaki
z pochwą od strony tarczy zderzakowej
skrzynia boczników indukcyjnych
wypukła
wycieraczki
dwuramienne
ogrzewanie szyb czołowych
szyby grzejne
cechy oryginału
producent
HCP, Poznań
rok produkcji
1985
typ
303E
numer fabryczny
261
wiek lokomotywy w roku, odwzorowanym w wyglądzie modelu
37
opis
Model lokomotywy EP07-361, w malowaniu historycznym.
Stan na rok 2022 (i do teraz), zaraz po naprawie rewizyjnej 1P4/5 (R5) przeprowadzonej przez Zakład Północny w Gdyni (ten sam, w którym lokomotywa stacjonuje), zakończonej 10.01.2022 r. Co ciekawe, podczas niej lokomotywie przywrócono charakterystyczne malowanie z żółtym trapezem na ścianach czołowych (wcześniej posiadała obowiązujące w PKP Intercity S.A. malowanie niebiesko-szare). Przydzielona wtedy była do Zakładu Północnego PKP Intercity S.A. w Gdyni. W związku z tym, w treści dokładnie jak oryginał, model ma naniesiony przydział „PKP Intercity S.A. Zakład Północny” w formie naklejki oraz oznaczenie poziomu utrzymania, miejsce i datę wykonania ostatniej naprawy okresowej „Naprawa P4: 10.01.2022 Zakład Północny w Gdyni".
Przywrócone historyczne malowanie odzwierciedla to jakie lokomotywa posiadała w drugiej połowie lat 90-tych. Wtedy to, po kolejnej naprawie rewizyjnej w ZNTK Oleśnica maszyna otrzymała najbardziej charakterystyczny w drugiej połowie lat 90-tych schemat malowania tej serii lokomotyw, czyli jasnozielone pudło z ciemnozielonym grubym pasem i cienkimi żółtymi pasami nad i pod ciemnozielonym pasem oraz żółte czoło. Krótko po naprawie, już w swojej macierzystej lokomotywowni Gdynia Grabówek powyższy schemat nieco zmieniono, poprzez zamalowanie części dachu i części czół na ciemnozielono, przez co kolor żółty na czołach przybrał kształt trapezu. Dodano jeszcze takie „smaczki” jak biało-czerwone dolne fragmenty odgarniaczy, czy żółte „skrzydła” po obu stronach tablic z literami „PKP”. Teraz starano się odtworzyć te wszystkie detale malowania i w zbliżonych barwach. Przywrócono również komplet metalowych oznaczeń na pudle, gdyż lokomotywa je straciła w 2013 roku wraz z otrzymaniem po raz pierwszy malowania niebiesko-szarego PKP Intercity S.A., które to przewiduje wykonanie oznaczeń jako namalowane.
Dodatkowym charakterystycznym elementem wyglądu tej lokomotywy są, prócz przywróconego nietypowego malowania, znajdujące się na obu ścianach bocznych, zaraz obok naklejek z przydziałem, naklejki z herbem Gdyni.
Mimo przywrócenia malowania historycznego, wiele detali wyglądu zewnętrznego jest już typowe dla współcześnie eksploatowanych lokomotyw tej serii, a najbardziej widoczne z nich to: klimatyzatory na dachu, reflektory halogenowe, szyby czołowe grzejne, zderzaki z pochwą od strony tarczy zderzakowej, ślizgi bliźniacze odbieraków, brak odgromników na dachu. Także oznakowanie wygląda trochę inaczej, gdyż u dołu ścian bocznych naniesiono europejski numer pojazdu (EVN) wraz z identyfikatorem literowym państwa rejestracji pojazdu i identyfikatorem literowym dysponenta pojazdu (VKM), oraz oznaczenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej i oznaczenie interoperacyjności. Również oznaczenie serii się różni: EP07, a nie EU07. Zmiany te wynikają z wielu różnych modernizacji i przeróbek przeprowadzanych w trakcie wieloletniej eksploatacji, a także obecnych przepisów dotyczących wyposażenia i oznakowania pojazdów trakcyjnych.
Z lokomotywownią w Gdyni, lokomotywa ta była związana od początku swojej pracy na PKP i przebywa tam aż do dzisiaj, przynależąc do Zakładu Północnego (BZ Gdynia) PKP Intercity S.A. W tym czasie zmieniały się oznaczenia jednostek, zmieniały się spółki, malatury, lokomotywę zmodernizowano do standardu EP07, zmieniały się detale wyglądu, ale całą swoją 38-letnią służbę pełni w Gdyni. W 2001 roku weszła na stan PKP CARGO S.A., zaś w 2008 na stan PKP Intercity S.A.
Lokomotywa ta, mimo swojego nietypowego wyglądu, jest eksploatowana w taki sam sposób jak inne maszyny należące do spółki PKP Intercity S.A.